Lanýžové degustační menu

GLOSA Proč nejezdíte na kole?

Proč nejezdíte na kole?

foto: Hanácký Večerník

28. 08. 2024 - 09:47

Ne, otázka v titulku není z mé strany výzvou k aktivnímu životnímu stylu a sportovním výkonům v parném létě. To by ostatně zrovna mně ani nikdo neuvěřil. Olomouc zase jednou sevřely uzavírky komunikací, které se opravují. Opravy jsou jistě záslužná činnost, už dlouho se ale vkrádá otázka, zda se někdo vůbec pokouší tyto činnosti koordinovat, realizovat opravy a investice v čase tak, aby nebyl dopad na plynulost dopravy smrtící. Hněv lidí v kolonách a zpožděných vozidlech MHD tentokrát zarezonoval obzvlášť silně, možná také proto, že koincidence uzavírek nyní umožňuje opakované padání do pasti. Po překonání jedné člověk narazí na druhou a třetí, a nakonec zoufale přemýšlí, jak se vůbec do cíle cesty probít. Lidé si také všímají, že některé úseky se opravují pořád dokola, což budí otázku po kvalitě a trvanlivosti díla.

Univerzální politickou odpovědí na stížnosti se stala pohádka o tom, že dříve se komunikace neopravovaly a pořádně to začala dělat až stávající reprezentace, přináší to proto nepohodlí, mohou za to ale ti před námi.  Což je lehce vyvratitelná lež po pár minutách na internetu. Povrch Velkomoravské se opravuje pravidelně, v minulosti proběhly i mnohem důkladnější rekonstrukce včetně zásadní investice do Foersterovy ulice až do úrovně tzv. kufru a inženýrských sítí.   Přes z prstu vycucaná a vylhaná čísla některých politických subjektů jde snadno dokázat, že v minulosti šlo do komunikací z rozpočtu spíše více, než méně peněz.

Na druhé straně jsem nikdy nezakrýval, že koordinace oprav není vůbec jednoduchá oblast, a to subjektivně i objektivně. Objektivně je těžké ovlivnit načasování akcí vzhledem k množství zúčastněných subjektů a neovlivnitelným faktorům, např. časování uvolňování peněz ze státního rozpočtu. Subjektivně je potřeba překonávat výraznou nevůli pracovníků různých institucí, kteří jsou zvyklí rozhodovat bez ohledu na dopady, a přitom pracují mimo primární veřejnou pozornost. Přesto je snaha o koordinaci stavebních prací ve městě přirozeným úkolem pro úředníky i samosprávu. V minulosti jsme takové koordinanční schůzky s větším či menším pozitivním efektem pravidelně pořádali a řadě nepříjemných souběhů se podařilo zabránit.

Zcela novým prvkem je však dnes reakce jednoho nikoliv nevýznamného politika, jehož subjekt ani jméno zde záměrně neuvedu. Osobní půtky mě nijak neuspokojují, jde mi o věc. Pobouřená veřejnost z kolon kritizující dopravní chaos se od něj dočkala otázky, proč nejezdí radši na kole. Odzbrojující arogance, převlečená do hávu podpory trendových forem mobility a ekologie, typická z nouze ctnost. Představme si, že by lékař odmítl pomoci nemocnému se slovy, že měl žít zdravěji. Autoopravář poskytnout svoje služby se zdůvodněním, že kdyby motorista nechal auto v garáži, bylo by jako nové. Malíř vymalovat byt se zdůvodněním, že kdyby v něm lidé nebydleli, nebyly by zdi špinavé a poškrábané. Asi bychom nevěřícně kroutili hlavou. Naplňuje mě jistým optimismem, že i v tomto případě lidé hlavou kroutí a dávají nahlas najevo nevoli. To se nám ta nová politická kultura pěkně vybarvuje.   

Další články