East Park Olomouc

Otakar Bačák: Chceme přestat plýtvat penězi

Otakar Bačák: Chceme přestat plýtvat penězi

foto: Archiv

06. 02. 2020 - 06:00

Kvůli nehospodárnosti sběrových sobot město přehodnocuje plán odpadového hospodářství. Radní plánují například zrušení některých sběrových sobot nebo zavedení mobilního sběru velkoobjemového odpadu. Na podrobnosti jsme se zeptali Otakara Bačáka náměstka primátora, který má odpadové hospodářství na starosti.

Proč je nutné změnit koncepci sběrových sobot?

Město musí přehodnotit plán odpadového hospodářství. Protože v tuto chvíli je rozpočet města příliš zatížen likvidací odpadů. Lidé nedbají nařízení, jak by měli likvidovat velkoobjemový odpad a dávají ho k běžným kontejnerům. Navíc se sběrových sobot účastní také lidé z okolí Olomouce, kteří u nás neplatí za popelnice. To vše má vliv na zvýšené náklady a to pak vede i ke zvyšování poplatků za odpad.

Jak tedy chcete situaci řešit?

Chtěli bychom sběrové soboty omezit jen na místa, kde je lidé budou opravdu využívat a jejich organizace nebude tolik ztrátová. Zároveň bychom chtěli zavést pro vzdálenější části města mobilní sběr velkoobjemového odpadu. Ten známe z vesnic, kdy sběrné auto objíždí celou vesnici a sbírá určitý typ odpadu. To by mělo umožnit i starším občanům likvidovat věci přesně podle nařízení. Primárně by mělo jít o Radíkov, Lošov, Držodín, Chomoutov, Nedvězí, Topolany a Týneček. Ve hře je také zřízení třetího sběrného dvora.

Ve kterých městských částech dojde ke zrušení sběrových sobot?

Myslíme si, že to nejlépe dokážou zhodnotit samotné městské části, a proto jsme je obeslali, aby se k tomu vyjádřily. Chtěli bychom, aby nám komise řekly, v jakém rozsahu chtějí sběr odpadu realizovat. Nevyhýbáme se ani změnám místa, kde by sběrové soboty měly probíhat. Zároveň jsme se rozhodli zatížit městské komise částečnou zodpovědností tím, že se budou podílet na jejich financování. 
 

Jakou měrou by se měly jednotlivé městské části podílet na financování sběrných sobot?

Každá městská část má k dispozici 150 tisíc korun ročně. A jedna sběrová sobota průměrně stojí 60 tisíc korun, kdy samozřejmě záleží na objemu odpadu. Městské části by se na tom mohly z poloviny podílet.
 

To by ale mohlo způsobit, že sběrových sobot bude výrazně méně. Nemáte obavu, že budou občané častěji zakládat černé skládky nebo odkládat velkoobjemový odpad u popelnic?

Loni byl oproti předchozímu roku snížen počet sběrových sobot zhruba na polovinu. V rámci vyhodnocení odpadového hospodářství jsme se zaměřili také na to, o čem mluvíte. A nemělo to vůbec žádný vliv. 
Ukázalo se, že počet lidí, kteří se ke svému okolí a životnímu prostředí chovají zodpovědně je stále stejný. A ty, kteří tuhle zodpovědnost nemají, frekvence sběrových sobot neovlivní. Pořád budou zakládat černé skládky, nebo budou odpad dávat k popelnicím. 

Jak město řeší odložení velkoobjemového odpadu u běžných popelnic?

Jsme povinni to prověřit a vyšetřit, kdo je původcem takového odpadu. Tak jako u černých skládek i tohle šetří orgány v činné v trestném řízení. Bohužel se často viníka nepodaří dopátrat. A to dokonce i v takových případech, kdy se u kontejneru objeví stavební suť a mobiliář po rekonstrukci bytového jádra a všichni v okolí vědí, kdo tu rekonstrukci dělal. To ale vede k tomu, že městu rostou náklady na likvidaci odpadu až o několik milionů ročně. Kdyby si každý tento mimořádný odpad zlikvidoval tak jak má, nemuselo by dojít ke zvyšování poplatků za popelnice.

Zmínil jste, že by mohlo dojít ke zřízení dalšího sběrného dvora. Kde by měl tento dvůr měl vzniknout?

Měl by být v oblasti Dolní Novosadské. Tak by bylo město teritoriálně rozdělené mezi tři sběrné dvory. Zhruba by to pak vycházelo, že finance, které jsou nyní vynakládány na sběrové soboty by pokryly provoz nového sběrného dvora. Finančně nejnáročnější je samotný provoz sedm dní v týdnu. Ale ten je nutný právě proto, aby měli občané možnost zbavovat se odpadu legálně.
 
Kdy by mělo dojít k otevření nového sběrného dvora?

V tuto chvíli se pracuje na přesné kalkulaci nákladů na zřízení a provoz. Podle nich se pak rozhodne, jestli a případně jak se bude sběrný dvůr realizovat. 
 
Od letošního roku jsou obce povinné zajistit likvidaci jedlých olejů. Jak se k tomuto postavila Olomouc?

V rámci města jsou zřízeny čtyři desítky zelených sběrných nádob s oranžovým víkem, které jsou určené na jedlé oleje. Ty musí být v uzavřené v plastových nádobách, a proto jsme na stanoviště umístili kovové stojany s novými nádobami na olej. Pokud by občané nevěděli, kde kontejnery najít, můžou se podívat na přehlednou mapku na webu www.olomouctridi.cz.

Další články