Po půl roce provozu končí v Olomouci Lidl Outlet
Outletová prodejna Lidl v olomouckém retail parku Park&Shop na Kafkově ulici ukončí provoz k 31…
foto: Nemocnice Prostějov
04. 02. 2020 - 15:00
Stomici neboli lidé, kteří mají vyvedeno tlusté nebo tenké střevo na povrch těla, hojně využívají možnosti informovat se a zkonzultovat problematiku ve stomické poradně chirurgické ambulance v Nemocnici Prostějov. Za pět let již poskytla poradenství 215 operovaným lidem a jen v uplynulém roce přijala 30 nových pacientů. Poradenství lidem umožňuje lépe se vyrovnat se stomií a správně o ni pečovat.
Stomická poradna funguje vždy v pátek od 8 do 11 hodin a klient nepotřebuje doporučení lékaře. Stačí se objednat osobně na chirurgickém oddělení nebo telefonicky na čísle 720 983 561 nebo 725 893 746. „Každoročně seznamujeme bezmála čtyři desítky nových klientů s každodenním úskalím spojeným se stomií a péčí o okolí stomie. Pacientům pomáhá tzv. stomická sestra, která si s operovaným klientem nebo jeho blízkými dokáže povídat o těchto problémech, kterými jsou nejčastěji potíže s podtékáním pomůcky," popisuje Marta Krejčí, jedna ze dvou sester stomické poradny s tím, že jejich prioritou je stomika osamostatnit natolik, aby mohl být propuštěn domů.
Na poradenství přichází vhodný čas nejdříve třetí až pátý den po operaci, někdy se musí naučit o stomii a její okolí pečovat blízcí. "Pacient po operaci břišní dutiny, který se většinou dozvídá závažnou diagnózu a ještě mu je současně vyšita stomie tudíž potřebuje čas, aby se s realitou vyrovnal. Zhodnotíme, zda informaci přijal a bude schopný o stomii pečovat sám, nebo budeme muset zapojit někoho z rodiny nebo známého. Návštěv je několik a obnáší předání informačních materiálů, nácvik na maketě a nácvik sebe-péče, kdy každé sezení trvá 2 až 3 hodiny. Při propuštění vybavíme stomika pomůckami na jeden měsíc a kontaktem na stomické sestry, kdy se na nás může kdykoliv obrátit s dotazy," říká Marta Krejčí a dodává, že kromě podpory blízkých stomikovi nejvíc pomáhá vědomí, že je někde někdo, kdo mu za jakýchkoliv okolností poradí a uklidní ho.
Měsíčně poskytne Marta Krejčí s kolegyní Lenkou Melicherovou poradenství se stomií zhruba 70 pacientům. "Klient navštěvuje poradnu, situovanou v I. patře při chirurgickém oddělení, alespoň jednou měsíčně kvůli kontrolám, výměně stomické pomůcky či předpisu dalších pomůcek, kterých je v dnešní době široké spektrum, ale může přicházet i týdně kvůli řešení individuálních problémů. Pokud je zachován správný postup výměny stomické pomůcky, je zvolena správná pomůcka, klient zrovna neprochází chemoterapií a zásadně se nemění jeho tělesný profil, bývá péče o stomii bezproblémová," uklidňuje závěrem Marta Krejčí a dodává, že v případě komplikací lze jakýkoliv problém zdárně řešit.
Outletová prodejna Lidl v olomouckém retail parku Park&Shop na Kafkově ulici ukončí provoz k 31…
V roce 1925 je film ještě němý a vznikají takové klenoty němé éry kinematografie jako Chaplinovo…
Listopad přináší Olomoučanům dobré zprávy. Dočkají se opětovného otevření populární Tvarůžkové…
Na knižním trhu se na přelomu října a listopadu objevila rozměry nevelká, avšak obsahem i posláním…
Významné osobnosti už tradičně oceňuje při příležitosti výročí vzniku republiky prezident. Petr…
Po krátké těžké nemoci zemřel ve čtvrtek 9. října bývalý náměstek primátora Olomouce, člen městské…