Zde může být vaše reklama.

Tomeček bere v Dakaru třetí místo mezi kamiony

Tomeček bere v Dakaru třetí místo mezi kamiony

19. 01. 2017 - 00:00

Pozor, jedná se o článek staršího data a pod předchozím vydavatelem novin. Uvedené informace již nemusí být aktuální.

Dvanáctá a závěrečná etapa Africa Eco Race 2017 již nemohla promluvit do konečných výsledků. Takzvaná mávací etapa je totiž určitou formou bonusu od organizátorů podniku směrem k závodníkům. Pláž a především Růžové jezero představují nezaměnitelný symbol Africa Eco Race, nejtěžšího distančního závodu na světě s cílem v Dakaru, hlavním to městě Senegalu. Promet/Czechoslovak Group tým Tomáše Tomečka nakonec obsadil v konečném hodnocení rallye skvělé třetí místo mezi kamiony.

"Jsme rádi, že jsme dojeli až sem," popisoval v cíli a s úsměvem na tváři dojatý Tomáš Tomeček. "Letošní ročník byl velmi rychlý. Jeli jsme na hranici možností našich i naší stoprocentní Tatry. Konečný výsledek je pro nás velkou odměnou a motivací. Chtěl bych znovu poděkovat všem, kdo nás podpořili. Je skvělé vidět dvě Tatry mezi prvními třemi kamiony."

Růžové jezero alias Lac Rose se nachází asi 30 km severovýchodně od Dakaru. A proč se mu vlastně říká růžové? Voda v jezeře se vyznačuje sytě růžovou barvou, kterou způsobuje řasa Dunaliella salina. Jezero má rozlohu 3 km² a leží nedaleko pobřeží Atlantského oceánu, od něhož je odděleno pouze písečnými dunami. V důsledku vysokého výparu se obsah soli pohybuje okolo 40 procent, voda je tak hustá, že se člověk bez námahy udrží na hladině. Místní obyvatelé v jezeře ručně dobývají sůl.

Na cílově rampě přišel posádce Tomeček – Lála osobně poblahopřát i ředitel soutěže Jean Louis Schlesser, který závodníky většinou sleduje z kokpitu svého letadla. "Tomáš je živým symbolem Africa Race," prohlásil do mikrofonu tento bývalý úspěšný závodník. "Tomáš je součástí rodiny a živým důkazem toho, co tento podnik představuje."

Láďa Lála absolvoval svůj první Dakar v roce 2007: "Je to tak, před deseti lety jsme tady s Tomášem jeli poprvé. Soutěž od té doby neskutečně zrychlila a auta dnes vydrží snad více, než lidé. Zatím jsem viděl cíl každého závodu, do kterého jsem odstartoval a jsem za to moc vděčný. Uvidíme, co bude dál," říká trochu tajemně navigátor Tomáše Tomečka.

Na techniku i navigaci se letos Tatra se startovním číslem 401 mohla spolehnout: "Auto letos drželo skvěle a naši mechanici Jarda Žerdík a Pavel Kletenský, odváděli skvělou práci," říká Tomáš Tomeček. "Zejména Jarda to přitom neměl vůbec jednoduché, protože mu uprostřed soutěže shořela doma do základů firma. Co se navigace týče, tak ta letos byla naprosto perfektní. I díky Láďovi se nám nakonec podařilo protlačit naši Tatru na pódium. " Známý příborský démon Pavel Kletenský k tomu s pro něj tak typickým nadhledem dodává: " Tatra se v podstatě opravuje sama."

Uvolněná atmosféra po skončení závodu představuje ideální příležitost pro neformální diskusi mezi všemi, kdo se kolem Africa race pohybují. "Vybavuje se mi toho hodně," rozpovídá se Tomáš Tomeček. "Jednoznačně největšími showmany v bivaku byli slovenští motorkáři a navíc Maťo Benko a Jánko Zaťko dosáhli na skvělý výsledek. Chtěl bych poblahopřát i Jardovi Valtrovi, kterému to jelo neskutečně a samozřejmě Mírovi Zapletalovi. Češi byli prostě letos vidět. V průběhu celého závodu jsme drželi všichni závodníci tak nějak spolu, což je pro tento závod typické a organizátoři se to snaží často zdůrazňovat. Tradičně dobré vztahy máme i s ruským Kamazem a v cíli byl mezi prvními gratulanty šéf jejich afrického týmu Sergej Savostin. Je mi samozřejmé líto Elisabete Jacinto, která skončila již ve třetí etapě."

Pochvalu od ředitelství závodu a potlesk snad od všech závodníků si na posledním briefingu vysloužily i obě balai Tatry, které dnem i nocí pomáhaly všem těm, kdo se dostali do nesnází. Není bez zajímavosti, že tyto terénní odtahovky poskytuje jako službu právě Tomáš Tomeček. Řidiči Petr Foltýn a Leopold Paďour, tvořící s jejich holandskými navigátory a francouzskými doktory, si totiž dokáží poradit s terénem, kterým mnohdy neprojedou ani některé závodní stroje.

Devátý ročník Africa Eco Race skončil, jaký bude ten desátý? "Je teď brzy na to cokoliv předjímat, ale lze předpokládat, že závod bude končit opět v Dakaru," uzavírá Tomáš Tomeček. "Rád bych byl opět u toho, hodně bude samozřejmě záležet na našich partnerech. Mám několik nápadů, uvidíme za rok."

-vb-

Další články