Na Novou Ulici nepojedou tramvaje ani po Vánocích, výluka bude delší
Velká modernizace tramvajové trati na Novou Ulici měla skončit letos v prosinci. Nestane se tak,…
19. 02. 2020 - 17:00
Dnes v 17 hodin odstartovalo na olomouckém magistrátu veřejné setkání mezi radními, občany Olomouce a podnikateli, kterých se dotkne plánovaná rekonstrukce ulice 8. května. Na debatě zazněla témata, která by tyto lidi mohla zajímat. Město podalo mimo jiné informace o tom, kam bude možné vjet se zásobováním pro prodejny, zároveň podle svého vyjádření chtějí minimalizovat nezbytná omezení, která rekonstrukce přinese.
Na debatu do Velkého zasedacího sálu na olomouckém magistrátu dorazilo několik desítek lidí.
17:00 Na úvod si vzal slovo mluvčí radnice Michal Folta. Ten všechny přivítal a prozradil témata dnešní debaty. Smyslem setkání je podle něj probrat dopady stavby na dopravu. Naopak smyslem debaty není řešení detailů projektu. Slovo si po něm převzal investiční náměstek Martin Major.
"Letos konečně došlo na rekonstrukci ulice 8. května. Už to dál nešlo odkládat, dopravní podnik musí každý měsíc přebrušovat koleje, tramvaje v tomto místě jezdí na minimum. Využili jsme druhé etapy protipovodňových opatření. Za pár dní dojde ke snesení mostu v Masarykově ulice. A my toho využíváme, abychom ulici 8. května uvedli do původního stavu. Opravovat se bude v podstatě všechno. Budou nově položené koleje, nově uložená trakce, nově předlážená ulice," prozradil Major.
"Rád bych zmínil stránku Měníme Olomouc, kde se dají najít všechny investiční akce, které město Olomouc chystá," prozradil dále mluvčí radnice Folta. "Od druhého března nebudou ulicí 8. května jezdit tramvaje, takže se musí počítat s tím, že by zhotovitel začal s přípravnými pracemi. 15. března by pak měly začít práce jako takové, hotovo by mělo být v listopadu tohoto roku," doplnil.
17:10 "V rámci oprav ulice 8. května se bude upravovat jak silnice, tak chodníky, v bezbariérové úpravě. Další důležitou součástí stavby je nový vodovod. K odstávkám bude docházet jen při přehazování na přechodný vodovod, tak přehazování na nový. Bude se rovněž dělat nový vodovod, Rovněž se bude dělat nové osvětlení, které by mělo být na nových tramvajových stožárech. Tam, kde to nebude možné, budou stát samostatně," prozradil další z diskutujících projektant Procházka, který se bude na stavbě podílet. "Asi nejzásadnějším projektem je tramvajová trať, stejně jako u cesty bude provedená úplná rekonstruce, včetně případných sanací, bude použitá antivibrační rohož," doplnil.
17:20 Do diskuze se zapojila jedna z posluchaček, které vadí dnešní stav, kdy jsou závěsy dané do domů, vadí jí mimo jiné to, že mají popraskané stěny. Podpořil ji i druhý člověk z davu: "Nám nikdo nepřišel do baráku říct, takhle to chceme dělat, tady máte papír," řekl.
Snažil se na něj zareagovat vedoucí odboru investic Drešr, který nabídl, aby se diskutující přišel podívat na jejich odbor, kde mu dokáže ukázat, jakým způsobem se budou nové troleje pokládat. Podle dalších diskutujících se budou troleje klást do dnešních háků, zároveň se však bude kontrolovat, jakým způsobem budou troleje uchycené po rekonstrukci celé ulice.
17:30 Další z diskutujících uvedl, že s kotvou nesouhlasili a proto počítá s tím, že kotva bude sundaná. Další dotaz byl ohledně vjezdu vozidel do a ze školy.
"Na vjezd se budou vydávat povolenky. Už i pěší budou pociťovat diskomfort, protože ač budeme stavbu postupně otevírat," uvedl zhotovitel stavby. "Domluvili jsme se s odborem, že tam lidé nebudou moci najíždět. Zákaz vjezdu bude už o kousek dál. Ředitel stavby se školou vejde do jednání a bude se pokoušet vyjít vstříc," doplnil. "Budeme se snažit vás omezovat co nejméně. To ale neznamená, že nepocítíte stavbu. Po osmi měsících ale bude ulice vypadat úplně jinak, bude v místě mnohem méně hluku. Tím, že budete mít osm měsíců jakýsi diskomfort, tak v dalších letech budete mít jen komfort."
17:40 Prodejkyně z podloubí se ptala, jestli budou moci být se svým stánkem s ovocem a zeleninou v podloubí v průběhu stavby od března do června. "Pokud by to nešlo, zkusíme vymyslet něco jiného, já za vámi taky chodím pro okurky a rajčata, tak něco vymyslíme," pobavil přítomné Major.
Zároveň zástupce realizátora stavby upozornil, že na místo se bude vracet většina materiálu, který je na místě už teď. Byl to podle něj jeden ze zásadních požadavků památkářů.
17:50 Jedné z diskutujících však to, že se má na místo vrátit co nejvíce původního materiálu, vadí. Padl dotaz také na to, jakým způsobem se bude řešit zásobování kostela svatého Mořice, na kterém momentálně probíhají stavební úpravy, které mají probíhat až do roku 2022. Zhotovitel stavby uvedl, že tato situace bude předmětem jednání, protože se musí vyřešit, jelikož staveniště kostela momentálně zasahuje do připravované stavby.
Zhotovitel stavby rovněž upozorňuje, že za stavbu nemůže slíbit, že každý, když bude potřebovat něco dovést, bude ho moct pustit. Zároveň uvedl, že pokud to bude jen trochu možné, bude se snažit vyhovět. "Uděláme všechno pro to, abychom, pokud to bude alespoň trochu možné, mohli vyjít vstříc," uvedl.
Další dotaz padl na to, z jaké strany budou udělané obrubníky, kde podle jedné z diskutujících existuje projekt, kde jsou jen z jedné strany, ale na předváděné dokumentaci jsou na obou. K tomuto dotazu projektant uvedl, že neví, kde diskutující vzala něco jiného, ale obrubníky budou z obou stran.
Další dotaz padl na konkrétní parkovací místa pro zásobování. Budou na ulici Slovenská, Zámečnická a U hradeb. Šéf odboru dopravy Marek Černý k tomu uvedl, že v ulici Slovenská se určitě nebude dát parkovat po obou stranách. Je to však předmětem jednání. Z druhé strany budou rovněž zásobovací místa, ale jen podle klasického režimu zásobování v pěší zóně, tudíž od šesti hodin večer, do deseti hodin ráno.
18:00 Ke slovu se dostal také architekt Petr Daněk, opoziční zastupitel. Ten se ptá, jestli ještě dojde ke změnám, nebo už se jedná v tomto případě o konečný stav. Daněk také upozornil na podle něj špatně umístěný stožár před kaplí kostela sv. Mořice, na kterém budou umístěné troleje. Přitakal mu také zástupce ze samotného kostela, který se sloupem rovněž nesouhlasí.
Padl dotaz také na to, zda existuje vizualizace ulice po její rekonstrukci. Zástupce projektanta odpověděl, že to nebylo předmětem zadání, tudíž konečná vizualizace neexistuje. Slovo si vzal znovu i Martin Major.
"Zaprvé, stavba ví, co se má stavět a musíme si říct, co tam chceme. Ale že by se daly čekat nějaké velké změny, to už se nejspíš nestane," uvedl Major.
18:10 Stavba je rozdělená na dvě etapy. Padla otázka na to, jestli bude ulice rozkopaná najednou, nebo také na etapy. Zhotovitel stavby uvedl, že pokud se člověk přijde 18. března podívat, uvidí rozkopanou celou ulici, protože se musí snést celá tramvajová kolej, stavba bude odtěžená, bude tam nepořádek, ale dělníci pojedou postupně. A pokud nebudou na určitých úsecích pracovat, budou se snažit všem vyjít vstříc tak, aby je mohli pustit.
Dělení etap je u Galerie Moritz, zároveň budou vytvořené dva koridory pro pěší.
18:15 Desítky diskutujících na místě stále setrvávají, ovšem někteří s nespokojeným výrazem místo opouští.
18:20 Marek Černý z odboru dopravy rovněž uvedl, že i autobusy, které budou od července jezdit, budou jezdit přes stavbu.
Slovo si opět vzal mluvčí Michal Folta, který uvedl, že jako laik si myslí, že po třech letech zažijeme podobnou situaci, jako při rekonstrukci ulice 1. máje. Tehdy to podle něj bylo tak, že nebyl žádný dům, či obchodník, který by byl po celou dobu stavby odříznutý.
18:30 Podle diskutujících existuje harmonogram stavby, ovšem je a ze zásady toho, v jakém místě se bude pracovat, musí být pouze orientační.
Na to, jakým způsobem bude vedená autobusová doprava, se můžete podívat například zde.
Mluvčí radnice Michal Folta upozornil také na to, že během zítřejšího dne se bude konat debata na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého konat debata, týkající se bourání mostu v Masarykově ulici.
18:40 Padl dotaz rovněž na to, jestli už existují nějaká avíza od památkářů, jestli budou nějaké výkopové práce. Podle zhotovitele stavby se modlí, aby se nic podobného nestalo, protože by to stavbu zdrželo. Padl dotaz na to, zda se plánuje zavedení optické sítě. Odpovědí bylo, že ne.
Hromadná diskuze skončila krátce před devatenáctou hodinou.
Velká modernizace tramvajové trati na Novou Ulici měla skončit letos v prosinci. Nestane se tak,…
Strašidelný týden v zoo se svou nezaměnitelnou dušičkovou atmosférou letos potěšil 20 981…
Olomouc - Olomoučtí obyvatelé mají jedinečnou příležitost ovlivnit budoucnost Mlýnského potoka a…
Olomouc – Podvodníci zkoušejí stále nové a nové finty, jak okrást důvěřivé lidi o peníze. Před pár…
Olomouc – Olomoucká charita a spolek Dobré místo pro život uspořádaly ve čtvrtek na Horním náměstí…
Olomouc – Významný přínos k přežití jednoho z nejvíce ohrožených dravých ptáků světa, orla opičího,…