Lanýžové degustační menu

ZPOŽDĚNÍ Na Novou Ulici nepojedou tramvaje ani po Vánocích, výluka bude delší

Na Novou Ulici nepojedou tramvaje ani po Vánocích, výluka bude delší

foto: Michal Folta

13. 11. 2024 - 10:40

Velká modernizace tramvajové trati na Novou Ulici měla skončit letos v prosinci. Nestane se tak, investiční akce potrvá déle. Aktuálně platí předběžný termín dokončení stavby do 20. února. Až do té doby tedy musí cestující na Novou Ulici využívat náhradních autobusových spojů.

Výluka tramvajového provozu v Brněnské ulici začala už na začátku července. Investiční akce Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) měla odstartovat současně se dvěma investičními akcemi města. Radnice měla v plánu opravit podchod mezi zastávkami Pionýrská a současně vybudovat koordinovaný silniční tah Brněnská/Hraniční. Všechny tyto stavby vyžadovaly přerušení tramvajového provozu. Jenže investiční akce dopravního podniku začala s mírným zpožděním, protože DPMO musel vyčkat na finální potvrzení financování. Zatímco podchod je už hotov, komplexní rekonstrukce tramvajové trati potrvá o dva měsíce déle.

Rekonstrukce se týká trati, která byla dobudována a předána do užívání v roce 1984, tedy přesně před čtyřiceti lety. Tehdy šlo o přeložení trati, která původně vedla areálem Fakultní nemocnice Olomouc. Za čtyři desítky let zde nikdy neproběhla komplexní rekonstrukce, pouze dílčí opravy. Podle slov odborníků je obvykle životnost tramvajových tratí okolo třiceti let, tato trať tedy už byla na hranici životnosti a rekonstrukci nutně potřebovala. „Stáří trati se projevovalo tak, že při velmi horkých letních dnech nebo naopak při silných mrazech docházelo k lomu kolejí. Pak se musel na půl dne i celý den zastavovat provoz,“ popisuje zkušenosti s provozem na trati mluvčí DPMO Anna Sýkorová.

Při stavebních pracích se v posledních týdnech objevovaly na některých místech trati nepředpokládané problémy se stabilitou podloží. To se muselo dodatečně zpevňovat, což podle DPMO následně celou modernizaci prodloužilo. Na Novou Ulici tak budou dál z náměstí Národních Hrdinů jezdit výlukové autobusy s označením X. Nový termín dokončení modernizace trati v Brněnské ulici je prozatím určen na 20. února, oficiální zprávu o prodloužení výluky zatím ale DPMO nevydal.

Po dokončení budou kromě nového kolejového tělesa cestující čekat například i modernizované zastávky Wolkerova, Fakultní nemocnice a Nová Ulice, a trať získá v Brněnské ulici rovněž protihlukové bariéry, které zde dosud chyběly. Modernizace vyšla na zhruba 240 milionů korun.

Další články