Zde může být vaše reklama.

Územní plán a zažitá klišé, aneb doprava ve městě. Problém?

Územní plán a zažitá klišé, aneb doprava ve městě. Problém?

10. 12. 2014 - 00:00

Pozor, jedná se o článek staršího data a pod předchozím vydavatelem novin. Uvedené informace již nemusí být aktuální.

Pár klišé, ze kterých je cítit marnost: Udržitelna doprava, oživování centra a zklidňování dopravy. Doufali jste, že retardérům a kruháčům už odzvonilo? Doufali jsme spolu s vámi, že rok 1994 je už dvacet let pryč, a že móda developerů stavět všude kruhové objezdy, i tam, kde zjevně nejsou třeba, pominula. Není tomu tak. Jak politikové, tak dopravní architekti jsou zjevně naprosto bez fantazie a schopnosti abstraktní úvahy. I po dvaceti letech se totiž zaklínají udržitelnou dopravou a podobnými klišé, aniž by možná dokázali tyto pojmy definovat. V projektech ale vypadají „dobře”.

Vlastně je to skoro učebnicový newspeak. Co je na potlačení automobilové dopravy a vnucování cyklodopravy lidem udržitelného? Podívejme se na zoubek nosným částem územního plánu, které se týkají dopravy.

 

Tramvaje jako páteř MHD

Územní plán počítá s několika novými tratěmi: Za prvé jde o dokončení tratě na Zikovu a dál na Jižní, ale mimo to také o trať od Áčka nahoru na Hněvotínskou k heliportu (dnes konečná 16, 19). Dále se plánuje trať z dnešní konečné na Nové Ulici k Akvaparku, z třídy Míru ke Globusu, z Hodolan k Olympii, od hlavního nádraží na Šlechtitelů, a samozřejmě nové depo v Hodolanech naproti Baumaxu, jakož i terminál hromadné dopravy u hlavního nádraží. Bude potřeba víc vozidel, to jsou další náklady na provoz a platy zaměstnanců a ovšem spousta peněz na dotace. „To všechno bude stát stát spoustu peněz. Minimálně u trati k Olympii a na Šlechtitelů je to značně pochybné. Zvýší se fixní náklady - údržba. Bude potřeba víc vozidel, to jsou další náklady na provoz a platy zaměstnanců a ovšem spousta peněz na dotace, protože jízdenku za 30 (v dnešních cenách) si koupí málokdo. To vše při klesajícím počtu pasažérů MHD vypadá jako nucená snaha přesadit lidi z aut do tramvají,” myslí si odborník na dopravu Radek Dulka.

 

Jste pro to, aby se omezil vjezd aut do centra města?

Kdo by nebyl; klidné centrum je přece v zájmu všech. Také Územní plán je stejného názoru; v části Požadavky na řešení veřejné infrastruktury mluví o „omezení nutnosti příjezdu individuální dopravy do historického centra a s tím související využívání hromadné dopravy a nabídka parkovacích míst”, aby hned další větou celou myšlenku uvedl na pravou míru: „Cílem není přizpůsobování města nárůstu automobilové dopravy, ale systematická podpora dopravy ‚přátelské’ k životnímu prostředí (hromadná doprava, pěsí, cyklo) s tendencí brzdit očekáváný nárůst motorizace a udržovat dopravu v objemechsnesitelných pro město.”To slovo přátelská je v uvozovkách nikoli po redakční úpravě.

 

Neměstsky řešená magistrála

Dále se pak píše: „Místní komunikace budou navrhovány na zajištění co největší bezpečnosti účastníků dopravního provozu, zejména chodců a cyklistů. ... V maximální možné míře budou uplatňovány prvkyzklidňování dopravy ...”. My tomu rozumíme jako Autem se jezdit nebude, dopravně-sociální inženýři lidem naplánují, jak se po Olomouci dopravovat!Ttřicítka, retardér, šikana, úžení silnice, zákaz vjezdu motorových vozidel, a podobně. Řidiči, jste rádi? Dále nás čeká zklidnění a zpřehlednění dopravní situace na magistrále (Foerstrova - Albertova - Velkomoravská), která je plošně předimenzovaná a „neměstsky řešená”. Pokud to provedou jako v Praze zúžením pruhů a tím i snížením kapacity, tak se opět máme na co těšit.

-vb-

Další články