Adventní příměří a vánoční pohoda
Mohl bych využít následující řádky k obraně politických kroků mých souputníků, případně ke kritice…
09. 01. 2025 - 09:38
Z široce polemicky diskutované „reformní“ vize se stal od 1. ledna roku 2025 status quo. Moravské divadlo a Moravská filharmonie se spojily do jedné kulturní superinstituce. Spor kritiků a stoupenců tohoto kroku tedy nyní rozsoudí nikoliv jen síla argumentů, ale skutečný vývoj, jeho výstupy a důsledky.
V předvečer „implementace“ organizační změny se odehrávala složitá jednání odborů s novým vedením o právně ekonomických aspektech přechodu zaměstnanců a nové kolektivní smlouvě. Šuškanda mluví o odchodu některých členů orchestru. Podrobnosti tohoto dění zatím nejme schopni vyhodnotit. Symptomatická však byla názorová přestřelka mezi organizátorem petice proti sloučení obou institucí Milanem Ludvíkem a bývalým krajským radním pro kulturu Janem Žůrkem na půdě posledního loňského městského zastupitelstva. Ludvík upozornil na řadu negativních kritik na poslední operní premiéru, představení Janáčkovy Jenůfy, progresivisticky spojené s tématem postporodních traumat prvorodiček. Do placu tak bylo hozeno téma, zda politickému vedení města nevadí, že tentýž management, který garantuje organizační změnu, je podepsaný i pod personálním pozadím a dramaturgií inscenace, jejíž kritiky jsou pro pověst Olomouce jako kulturního města až zdrcující a dehonestující. V odpovědi na tuto hozenou rukavici se mu dostalo od zastupitele Žurka zaškatulkování mezi „ficovce“ a „orbánovce“. Kultura musí být svobodná a konzervativní síly na Slovensku a Maďarsku chtějí progresivní kulturu konzervativně zglajchšaltovat. Podobně se prý chová Ludvík, pokud klade takové otázky. Co má společného kultivovaný Milan Ludvík s primitivismem některých dějů v slovenské kulturní politice je mi záhadou. Inscenaci odcházející šéfky opery Veroniky Kos Loulové (její odchod je nevyřčeným uznáním neudržitelnosti situace v opeře ze strany vedení divadla) nebyla kritizována primárně z konzervativních pozic, ale pro prvoplánovost, slabou uměleckou kvalitu a nekvalitní hudební provedení. Texty, které premiéru inscenace avizovaly, navnazovaly na velkolepý ideový záměr, kritiky po zhlédnutí však strhaly faktické provedení. Jedna z nich dokonce bezprecedentně sáhla v závěru po zapovězeném slově a označila inscenaci za pi*ovinu, a to nejen v odkazu na výtvarné ztvárnění scény s mnohonásobným motivem ženského přirození. Pakliže Ludvíkova kritika byla motivována primárně umělecky a mohla odstartovat zajímavý spor mezi zastánci a odpůrci pojetí inscenace, Žůrkova replika takový spor převedla rovnou do politické roviny souboje pokrokářů a reakcionářů s jasným černobílým viděním.
Tato zdánlivě marginální scénka na zastupitelstvu, jehož hlavním bodem byl rozpočet města na příští rok, posiluje mou dlouhodobou obavu: pozadí snahy o sjednocení divadla s filharmonií není primárně manažerské, nejde jen o snahu o optimalizaci ekonomického fungování instituce. Má i ideologické pozadí, je jakousi pomstou „progresivní“ a minoritní umělecké a intelektuální komunity ve městě vůči nenáviděným tradičním kamenným institucím, které chce proměnit k obrazu svému. Protože překonané umělecké formy patří na smetiště dějin a budoucnost patří jen pokrokovému a angažovanému umění. Tento aspekt v pozadí změn může mít na výslednou podobu olomoucké kulturní scény ještě více devastující vliv, než případné iracionality institucionálního uspořádání a řízení.
Mohl bych využít následující řádky k obraně politických kroků mých souputníků, případně ke kritice…
Jméno Rudolfa Těsnohlídka nám všem nejspíš utkvělo ze školy v rámci literatury. Těsnohlídek však…
Olomoucké vánoční trhy rozsvítily strom a sociální sítě zase rozsvítily emoce. Letošní vánoční…
Když se řekne „obrana“, možná si představíte armádu nebo historické bitvy. Ale obrana není jen o…
Olomouci dnes zcela reálně hrozí, že se od příštího roku stane největším městem v České republice…
Možná si vzpomenete, když před 4 lety uzavřel pražský pirátský primátor část Smetanova nábřeží. V…