Na Novou Ulici nepojedou tramvaje ani po Vánocích, výluka bude delší
Velká modernizace tramvajové trati na Novou Ulici měla skončit letos v prosinci. Nestane se tak,…
11. 03. 2016 - 00:00
Ten příběh jako by kopíroval jiné olomoucké investiční akce: na počátku je záměr opravit jednu z nejrušnějších olomouckých tříd, chvályhodný a potřebný. Na konci je pak projekt, do kterého se "nesmí" mluvit, jakkoli vykazuje celou řadu ne že nedostatků, ale podstatných chyb. Na jejich nápravu je pozdě; projekt musí být naráz stůj co stůj realizován, aby se stihly vyčerpat evropské dotace.
Ale od začátku: tři měsíce po komunálních volbách v roce 2014 začala opozice jednat s náměstkem Jakubcem, protože ve schválené dokumentaci nalézala celou řadu závažných chyb. Jednání nic nepřineslo, stejně jako všechna jiná v minulosti, která vedlo Sdružení za krásnou Olomouc s tehdejším primátorem Novotným. V září 2015 pak bylo naráz na Zastupitelstvu vyhlášeno výběrové řízení na zhotovitele stavby a občané se z ničeho nic dozvěděli, že především tramvajová trať je v natolik havarijním stavu, že opravu nelze odkládat. Současně však, aby se nevyhodilo pár desítek milionů korun pouze za opravu tramvajového svršku, je vhodné provést i rekonstrukci kanalizační sítě, která je v tomto místě téměř nejstarší v Olomouci. A tak se ozvala opozice, především z hnutí ProOlomouc, které sdružuje architekty. Ti věci rozumějí.
Tím hlavním, co kritikům projektu vadí, je skutečnost, že v rekonstruované ulici nebude režím pěší zóny, podobně jako v Denisově ulici, rekonstruované nedávno. Vysoký obrubník zůstane, čímž ulice zachová hlavní nešvar starých olomouckých ulic: uzoučký chodník, na kterém se sotva vyhnou dva chodci, natož dvě maminky s kočárky. Pokud ještě ke všemu vzniká nově vedle chodníku i řada parkovacích stání (bez možnosti vyjet na zvýšenou úroveň chodníku), stává se celý prostor v podstatě neobyvatelným parkovištěm, jakkoli nově předlážděným. Radniční koalice přitom výslovně uvedla, že pěší zónu v lokalitě nechce, neboť by zhoršila komfort pro rezidenty. Zde se samozřejmě nabízí otázka, jsou- li rezidenti jedinými uživateli komunikace.
Posléze proběhlo mezi kritiky projektu a novým náměstkem Žáčkem několik jednání, v nichž se nový náměstek zavázal "vychytat" alespoň nejkřiklavější chyby v celém projektu. Projektant stavby, totiž HBH projekt, se však k jakýmkoli změnám staví od počátku velmi negativně.
Soutěž na rekonstrukci ulice vyhrál v roce 2000 pan architekt Malý. Tehdejší zadání souviselo s rekonstrukcí Denisovy ulice, přestože kvůli financím se oprava rozdělila na dvě části do několika let. Celou tu dobu dochází pan architekt Malý na radnici a snaží se vybojovat nevybojovatelné. "Celý projekt existuje asi osm let, a byl projednán s vlastníky nemovitostí v lokalitě," říká olomoucký architekt Jan Mléčka. Debata se nicméně vedla více méně kvůli drobnostem, jako například přemístění kotvení tramvajových trolejí.
To, co ale přijde, zásadně mění charakter celé ulice. Prostor, v němž se pohybujeme, je přitom šířkou srovnatelný například s Masarykovou ulicí v Brně (pěší zóna, pro Brňany je nepředstavitelné, že by tam byly chodníky se zvýšeným obrubníkem a parkovací místa po obou stranách vozovky). Podle schváleného projektu nyní mají být zhruba dvě třetiny délky ulice doslova obskládány auty, což povede k ještě většímu zúžení chodníků. Otázka tedy je, zda po rekonstrukci nedojde spíše ke zhoršení, než ke zlepšení současného stavu.
Prostor před hotelem Palác je doslova a do písmene vstupní branou do historické části města. Všichni, kteří přijíždějí do města vlakem a pokračují dál tramvajovými linkami, právě tudy vstupují do centra. O autobusech třeba s japonskými turisty, kteří se jdou podívat na Dómské návrší, ani nemluvě. V prostoru se sbíhají dvě významné městské třídy, Komenského a Masarykova. Prostor, který je součástí městské památkové rezervace, se však nyní stane výškově členěným parkovištěm, což celé území naprosto znehodnotí. "Věc byla konzultována s rezidenty. Ale ne s veřejností," tvrdí Jan Mléčka.
Rekonstrukce musí proběhnout letos, kvůli čerpání evropské dotace. Ulice 1. máje a prostor před hotelem Palác tak dostanou na příštích několik desetiletí podobu, kterou lze v tomto omažiku považovat za nezměnitelnou. Anebo ne?
Vlastimil Blaťák
Velká modernizace tramvajové trati na Novou Ulici měla skončit letos v prosinci. Nestane se tak,…
Strašidelný týden v zoo se svou nezaměnitelnou dušičkovou atmosférou letos potěšil 20 981…
Olomouc - Olomoučtí obyvatelé mají jedinečnou příležitost ovlivnit budoucnost Mlýnského potoka a…
Olomouc – Podvodníci zkoušejí stále nové a nové finty, jak okrást důvěřivé lidi o peníze. Před pár…
Olomouc – Olomoucká charita a spolek Dobré místo pro život uspořádaly ve čtvrtek na Horním náměstí…
Olomouc – Významný přínos k přežití jednoho z nejvíce ohrožených dravých ptáků světa, orla opičího,…