Lanýžové degustační menu

Třída 1. máje: Musí se letos stihnout, i když je projekt špatně

Třída 1. máje: Musí se letos stihnout, i když je projekt špatně

11. 03. 2016 - 00:00

Pozor, jedná se o článek staršího data a pod předchozím vydavatelem novin. Uvedené informace již nemusí být aktuální.

Ten příběh jako by kopíroval jiné olomoucké investiční akce: na počátku je záměr opravit jednu z nejrušnějších olomouckých tříd, chvályhodný a potřebný. Na konci je pak projekt, do kterého se "nesmí" mluvit, jakkoli vykazuje celou řadu ne že nedostatků, ale podstatných chyb. Na jejich nápravu je pozdě; projekt musí být naráz stůj co stůj realizován, aby se stihly vyčerpat evropské dotace.

Ale od začátku: tři měsíce po komunálních volbách v roce 2014 začala opozice jednat s náměstkem Jakubcem, protože ve schválené dokumentaci nalézala celou řadu závažných chyb. Jednání nic nepřineslo, stejně jako všechna jiná v minulosti, která vedlo Sdružení za krásnou Olomouc s tehdejším primátorem Novotným. V září 2015 pak bylo naráz na Zastupitelstvu vyhlášeno výběrové řízení na zhotovitele stavby a občané se z ničeho nic dozvěděli, že především tramvajová trať je v natolik havarijním stavu, že opravu nelze odkládat. Současně však, aby se nevyhodilo pár desítek milionů korun pouze za opravu tramvajového svršku, je vhodné provést i rekonstrukci kanalizační sítě, která je v tomto místě téměř nejstarší v Olomouci. A tak se ozvala opozice, především z hnutí ProOlomouc, které sdružuje architekty. Ti věci rozumějí.

Pěší zóna stejně jako v Denisově ulici? Nejde

Tím hlavním, co kritikům projektu vadí, je skutečnost, že v rekonstruované ulici nebude režím pěší zóny, podobně jako v Denisově ulici, rekonstruované nedávno. Vysoký obrubník zůstane, čímž ulice zachová hlavní nešvar starých olomouckých ulic: uzoučký chodník, na kterém se sotva vyhnou dva chodci, natož dvě maminky s kočárky. Pokud ještě ke všemu vzniká nově vedle chodníku i řada parkovacích stání (bez možnosti vyjet na zvýšenou úroveň chodníku), stává se celý prostor v podstatě neobyvatelným parkovištěm, jakkoli nově předlážděným. Radniční koalice přitom výslovně uvedla, že pěší zónu v lokalitě nechce, neboť by zhoršila komfort pro rezidenty. Zde se samozřejmě nabízí otázka, jsou- li rezidenti jedinými uživateli komunikace.

Posléze proběhlo mezi kritiky projektu a novým náměstkem Žáčkem několik jednání, v nichž se nový náměstek zavázal "vychytat" alespoň nejkřiklavější chyby v celém projektu. Projektant stavby, totiž HBH projekt, se však k jakýmkoli změnám staví od počátku velmi negativně.

Kdo je architekt Malý a proč dochází zadarmo na radnici

Soutěž na rekonstrukci ulice vyhrál v roce 2000 pan architekt Malý. Tehdejší zadání souviselo s rekonstrukcí Denisovy ulice, přestože kvůli financím se oprava rozdělila na dvě části do několika let. Celou tu dobu dochází pan architekt Malý na radnici a snaží se vybojovat nevybojovatelné. "Celý projekt existuje asi osm let, a byl projednán s vlastníky nemovitostí v lokalitě," říká olomoucký architekt Jan Mléčka. Debata se nicméně vedla více méně kvůli drobnostem, jako například přemístění kotvení tramvajových trolejí.

To, co ale přijde, zásadně mění charakter celé ulice. Prostor, v němž se pohybujeme, je přitom šířkou srovnatelný například s Masarykovou ulicí v Brně (pěší zóna, pro Brňany je nepředstavitelné, že by tam byly chodníky se zvýšeným obrubníkem a parkovací místa po obou stranách vozovky). Podle schváleného projektu nyní mají být zhruba dvě třetiny délky ulice doslova obskládány auty, což povede k ještě většímu zúžení chodníků. Otázka tedy je, zda po rekonstrukci nedojde spíše ke zhoršení, než ke zlepšení současného stavu.

Problém prostoru před Palácem. Stane se parkovištěm!

Prostor před hotelem Palác je doslova a do písmene vstupní branou do historické části města. Všichni, kteří přijíždějí do města vlakem a pokračují dál tramvajovými linkami, právě tudy vstupují do centra. O autobusech třeba s japonskými turisty, kteří se jdou podívat na Dómské návrší, ani nemluvě. V prostoru se sbíhají dvě významné městské třídy, Komenského a Masarykova. Prostor, který je součástí městské památkové rezervace, se však nyní stane výškově členěným parkovištěm, což celé území naprosto znehodnotí. "Věc byla konzultována s rezidenty. Ale ne s veřejností," tvrdí Jan Mléčka.

Rekonstrukce musí proběhnout letos, kvůli čerpání evropské dotace. Ulice 1. máje a prostor před hotelem Palác tak dostanou na příštích několik desetiletí podobu, kterou lze v tomto omažiku považovat za nezměnitelnou. Anebo ne?

Vlastimil Blaťák

Další články